Stuur mij een e-mail

Reisverslag Thailand – Cambodja

Oktober 2002

Woensdag 23 oktober 2002

Vandaag is onze vakantie begonnen. Eind van de middag zaten we in het vliegtuig naar Helsinki want we vliegen naar Bangkok met Finnair. Daar overgestapt op het vliegtuig dat ons naar Thailand zou brengen. Goede vlucht gehad met goede service.

Donderdag 24 oktober 2002

Rond 13.30 uur kwamen we in Bangkok aan. Binnen 15 minuten zaten we al in de taxi op weg naar het Royal River hotel. Dit hotel ligt aan de rivier Chao Praya. We hebben een schitterende kamer met balkon en uitzicht over de rivier. Heel leuk om alle bootjes langs te zien varen. We hebben de omgeving wat verkend en kwamen bij een kleermaker uit. En ja hoor, na flink afdingen gingen we ons te buiten aan een kostuum en jurk.
’s Avonds op een marktje heerlijk gegeten.
Boedha

Vrijdag 25 oktober 2002

Mozaiek

Na een uitgebreid ontbijtbuffet zijn we vliegtickets gaan regelen voor Phnom Penh/Cambodja. Daarna zijn we met de boot naar het centrum gegaan. Hier de tempel met de liggende boeddha bezocht (Wat Po) en het paleis. Daarna nog een shoppingmall bezocht. Eind van de dag heerlijk bijgekomen met een cocktailtje aan het zwembad en lekker gegeten in een trendy restaurantje aan de rivier.

’s Avonds de kleding opgehaald bij de kleermaker en dat zit als gegoten.

Zaterdag 26 oktober 2002

Na een goed ontbijt zijn we met de taxi naar Kanchanaburi gereden. De spoorlijn over de river Kwai bezocht en daar een lunch genuttigd. Toen verder de bush ingereden. We kwamen bij een steigertje en hier lag een longtailboot op ons te wachten om ons naar het hotel te brengen. Dit was nog ongeveer 15 minuten varen. Schitterend mooi. Het hotel ligt dus van alles en iedereen verlaten en ons onderkomen bestaat uit een hutje met veranda en uitzicht over de rivier. We hebben daar gewandeld en zijn geëindigd in het zwembad. Na weer heerlijk gegeten te hebben vielen we als een blok in slaap.

Zondag 27 oktober 2002

Vandaag is het Kirsten’s verjaardag! En wat is er niet leuker dan op je verjaardag een olifantentocht door de jungle te maken. Dit gingen we dus doen. Eerst met de longtailboot naar Mon Village. Een klein dorpje met huisjes op palen. De eerste olifant lag al op ons te wachten in het water. Eerst het dorpje bekeken en een schooltje bezocht. Daarna gingen we toch echt naar de olifanten. Het had die nacht erg geregend dus de bush was behoorlijk drassig. De olifant had dan ook wat moeite om zijn weg te vinden. Na drie kwartier rondgetrokken te zijn was vooral Kirsten blij dat ze weer veilig op de grond stond.
’s Avonds in het hotel tijdens het diner kreeg Kirsten nog een verjaardagstaart met echte kaarsjes en de band speelde happy birthday waarop het hele restaurant mee begon te zingen. Al met al een erg aparte en leuke verjaardag.
Olifant

Maandag 28 oktober 2002

Waterval Vandaag moesten we toch echt naar de bank. Dus eerst met de longtailboot terug naar de steiger. Daar stond de taxi van het hotel op ons te wachten. Nou ja taxi, het was een kleine vrachtwagen waarin ze in de laadbak bankjes hadden gemaakt. Heel apart dus. Nadat we weer geld hadden zijn we naar een waterval gegaan. Heel erg mooi. Daarna nog naar het station (Birmalijn) en onderweg kwamen we een babyolifantje tegen die we hebben gevoerd. Eind van de dag hebben we ons nog prima in het zwembad vermaakt. ’s Avonds was het in de bar groot feest. Iedereen liep te zingen en te dansen.

Dinsdag 29 oktober 2002

Rond 13.00 uur zijn we per boot vertrokken. Weer in de laadbak van de vrachtwagen om daarna over te stappen op de bus van het hotel die ons weer naar Bangkok bracht. Deze rit duurde ongeveer 5 uur dus we kwamen laat aan in Bangkok. We kwamen in een hotel terecht waar we bij binnenkomst in onze kamer een kakkerlak zagen. Verder zag het hotel er ook niet al te best uit dus we zijn daar snel weggegaan en namen onze intrek in het Ambassador hotel.

Woensdag 30 oktober 2002

Roomservice gebeld voor het ontbijt. Rond de middag lekker gewinkeld in de vele shoppingmalls die Bangkok rijk is. Pasfoto’s gemaakt voor de visa voor Cambodja. Morgen gaan we dan toch echt.

Donderdag 31 oktober 2002

Om 11.00 uur vertrokken naar Phnom Penh, Cambodja. Vanuit het vliegtuig zagen we al dat er nog veel land onder water stond door de hevige regenval van de laatste weken.

We hadden in principe een guesthouse geboekt maar de taxichauffeur vertelde ons al dat we daar beter niet naar toe konden gaan. De buurt was te gevaarlijk. Dus zijn we naar een ander hotel gegaan vlakbij de rivier. We moesten wel wennen aan de stad. Het is er erg arm en er zijn ontzettend veel bedelaars. De wegen zijn erg slecht (vergelijkbaar met onze zandpaden) en vol gaten. De mensen zijn zeer vriendelijk en je kunt je het best verplaatsen per brommertaxi.

Boulevard
We hebben ons contactpersoon van het kindertehuis gebeld en zijn ’s avonds met haar gaan eten. Zo hebben we uitgebreid kennis met haar gemaakt en heel veel zaken doorgenomen. Ook heeft ze voor ons een ander hotel geregeld die in een goede buurt ligt met wat leuke restaurantjes en cafeetjes daar om heen.

Vrijdag 1 november 2002

Na het ontbijt zijn we vertrokken naar het hotel Champs Elysees. Daar kwam onze contactpersoon ons om 9.30 uur ophalen en bracht ons naar het tehuis. We hebben eerst het hele terrein bekeken. De handicraftshop waar vrouwen die de oorlog overleefd hebben van alles maken (tasjes, haarspeldjes, shawls enz,). Dit helpt hen om weer een positief zelfbeeld te krijgen en de ellende een beetje te vergeten.
De slaapvertrekken van de oudere kinderen, de lunchruimte, en de klassen waar de kinderen o.a. engels krijgen en computerles. Deze studieprojecten worden gesponsord door japanners.
Daarna zijn we naar de kinderen gegaan waarmee wij misschien het adoptieproces zouden voortzetten. Dit was een heel aparte ervaring.
De jongste vond alles best en de oudste moest natuurlijk even wennen aan ons. Maar zijn nieuwsgierigheid overwon alles en al snel kwam hij bij ons met zijn speeltjes. Ook onze Isostar fles (waarin we drinkwater hadden) vond hij geweldig.
We hebben met ons contact de documenten doorgenomen en we hebben in het tehuis gegeten. Ook hebben we de spullen die we vanuit Nederland meegenomen hadden overhandigd. Eind van de dag waren we weer in het hotel.

Zaterdag 2 november 2002

Vandaag een taxi gehuurd en Phnom Penh verkend. Eerst buiten Phnom Penh het e.e.a. bekeken. Wat een slechte wegen en wat een armoede. Terug in Phnom Penh hebben we in het FCC wat gedronken. Daarna naar de grote markt geweest waar we speelgoed vonden voor de kinderen. Vervolgens het nationale museum en het paleis bezocht. Vooral het paleis is een aanrader. Eind van de dag in de Irish Pub lekker gedronken en wat gegeten.
Markt

Zondag 3 november tot en met woensdag 6 november 2002

Meisjesverblijf In deze dagen hebben we het tehuis vaak bezocht en zijn we veel opgetrokken met de kinderen. We hadden nu wat speelgoed bij ons en ook wat potjes appelmoes. Heerlijk dat ze dat vonden! Ook hadden we grote trommels koekjes meegenomen waar alle kinderen (Eelco kwam lekker de lessen verstoren) er wat van kregen. Nou uit alle hoeken en gaten kwamen toen de kinderen aanzetten.
Ook zijn we met 2 kinderen meegegaan naar het ziekenhuis om bij hun controle aanwezig te zijn en de arts te spreken die de kinderen van het tehuis behandeld.
Dit waren wel behoorlijk intensieve dagen.

Donderdag 7 november 2002

’s Ochtends wat rondgereden door

Phnom Penh. ’s Middags kwam onze contactpersoon naar het hotel met de vertaalde documenten die wij nog nodig hadden voor Nederland. Verder zijn we bezig geweest om onze vlucht om te boeken zodat we morgen weer naar Bangkok kunnen vertrekken.

Computerles

Vrijdag 8 november 2002

Oudere kinderen Vandaag weer naar Bangkok gevlogen. We zitten weer in het Ambassador. Omdat de hotelkamers vol zaten kregen we nu een appartement. We hebben nog wat geshopped en verder liggen luieren bij het zwembad.

Zaterdag 9 november t/m maandag 11 november 2002

Deze drie dagen hebben we ons heel rustig gehouden en voornamelijk bij het zwembad gelegen. Eelco heeft nog een Thaise massage gehad. Verder heerlijk gegeten en nog wat inkopen gedaan. Maandagnacht of eigenlijk dinsdagochtend heel vroeg vertrok ons vliegtuig weer naar Helsinki.

Dinsdag 12 november 2002

Vandaag rond 10.00 weer aangekomen in Amsterdam.
Nu de papieren snel rondmaken en dan hopelijk begin 2003 weer terug om onze kinderen te gaan halen.