Stuur mij een e-mail

Reisverslag Cambodja – Thailand - Maleisië

augustus 2003

Woensdag 13 augustus 2003

Onze langverwachte reis is eindelijk begonnen. Rond 9.00 uur waren we op Schiphol. Rustig koffie gedronken en om 12.30 vertrok ons vliegtuig naar Kuala Lumpur in Maleisië. We vliegen met Malaysian Airlines. Omdat er geen vluchten op korte termijn rechtstreeks naar Bangkok beschikbaar waren vliegen we met een kleine omweg over Maleisië. Niet dat we dit erg vinden want in Kuala Lumpur hebben we vrienden wonen die we graag weer willen ontmoeten. De vlucht ging voorspoedig. Allebei ons eigen televisieschermpje dus we konden ons goed vermaken.
Kinderen kunnen niet wachten

Donderdag 14 augustus 2003

Rond 06.00 uur kwamen we in Kuala Lumpur aan. We namen een taxi naar ons hotel. Dit hotel lag naast een grote shoppingmall. Omdat we zo vroeg waren was onze kamer nog niet klaar dus eerst maar aan de koffie gegaan. Daarna op de kamer even bijkomen van de reis en toen zijn we het grote winkelcentrum gaan verkennen. Natuurlijk wat kleertjes gekocht voor de kinderen en een wandelwagen. Na het shoppen was het wel tijd voor een biertje. ’s Avonds werden we opgehaald door onze vrienden en zijn we in een Chinees wijkje heerlijk gaan eten. Lekker bijgepraat met iedereen en rond 22.00 weer naar het hotel. We waren toen ook wel erg moe.

Vrijdag 15 augustus 2003

Na een heerlijk ontbijt zijn we naar het centrum van Kuala Lumpur gegaan. Eerst naar Central Market waar we wat rondgesnuffeld hebben. Daarna naar de grote shoppingmalls. In de middag zijn we weer opgehaald door een vriend van ons en hebben we onze vliegtickets opgehaald die hij voor ons geregeld had. ’s Avonds zijn we bij vrienden thuis gaan eten wat ook weer heel erg lekker was. In het hotel nog een cocktail gedronken en toen weer naar bed.

Zaterdag 16 augustus 2003

Na het ontbijt werden we opgehaald en gingen we weer naar het vliegveld. We vlogen nu met Thai Airways naar Bangkok en vandaar direct door naar Phnom Penh. Het vliegtuig was overvol en de service was ver te zoeken. Rond 17.30 waren we dan in Phnom Penh, Cambodja. De taxi van het Goldiana hotel stond al te wachten. Aardig hotel met een mooi zwembad. Alleen de kamer vonden we niet zo geweldig. Maar goed, het hotel ligt erg gunstig dus dat namen we dan maar voor lief. We hebben onze contactpersonen gebeld en morgen rond 09.00 uur komt de directrice van het tehuis met onze kinderen. Spannend! We zijn naar de Irish Pub gegaan en hebben daar een biertje gedronken. In het hotel gegeten.

Zondag 17 augustus 2003

Eelco & Michael Tijdens het ontbijt een echtpaar ontmoet uit België die een kindje hebben geadopteerd. Na het ontbijt kwamen dan eindelijk onze kinderen. Ons zoontje Michael en ons dochtertje Juliette. Echt beschrijven wat er dan door je heen gaat is erg moeilijk. Het was heel apart. Michael liet alles over zich heen komen en was erg rustig. Juliette was behoorlijk in paniek en huilde het hele hotel bij elkaar. We zijn dan ook snel naar onze kamer gegaan en na een uurtje was ook zij rustig. Michael heeft nog rustig geslapen en Eelco is toen met Juliette wat boodschapjes gaan doen wat ze erg mooi vond. Tijdens de lunch kregen de kinderen een fruithap en wat van ons eten. Daarna naar het zwembad. De kinderen speelden op een ligstoel en wij konden even een duik nemen. ’s Avonds in het hotel gegeten en toen de kinderen in bad gedaan. Dat vonden ze natuurlijk heel erg eng maar het speelgoed in bad was toch wel erg interessant dus de vrees voor water was snel overwonnen. Daarna naar bed.

Maandag 18 augustus 2003

Vandaag rustig aan gedaan. Michael was niet erg fit en zat het liefst in de wandelwagen om zich heen te kijken. Juliette vindt alles prachtig wat we doen. We hebben een beetje rond het hotel gewandeld en

’s middags weer bij het zwembad gezeten. Daar willen de kinderen nog niet in maar ze vinden het wel heel erg mooi als wij het water induiken. ’s Avonds weer vroeg naar bed.

Dinsdag 19 augustus 2003

’s Ochtends op het terras van het hotel gezeten. Hier is het lekker koel door de wind die daar waait en ze hebben daar heerlijke schommelstoelen. Juliette was heel actief maar we hadden toch wat zorgen over Michael. Dus we hebben een afspraak gemaakt met een Amerikaanse arts. Eelco is ’s ochtends de vliegtickets gaan verzetten omdat de officiële overdracht pas eind van de week gaat plaatsvinden. Daarna heeft hij de vaccinatieboekjes bij een vertaalbureau ingeleverd. ’s Middags kreeg Michael heel hoge koorts. Gelukkig hadden we de afspraak bij de arts ook voor die middag staan. Toen we de naam van onze contactpersoon daar genoemd hadden werd ook Juliette direct onderzocht. Service hoor. Alles was gelukkig goed en Michael had alleen wat paracetamol nodig en hoestdrank. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een ander hotel. Want als we dan toch een hele week in

Phnom Penh moesten blijven dan wilden we toch graag wat meer comfort.

Woensdag 20 augustus 2003

Rond 06.00 uur al wakker. We hadden de afgelopen nacht alles al ingepakt dus na het ontbijt konden we dan verhuizen naar het andere hotel. We gingen naar het Micasa waar we een appartementje hebben. Heerlijk hoor, kunnen de kinderen rustig slapen en hoeven wij niet net zo vroeg als de kinderen naar bed. Verder zit hier een heel mooie tuin bij waar de kinderen zich uit kunnen leven en een heel mooi zwembad met kinderbad. Na wat afdingen kregen we het appartement voor een heel redelijke prijs. Na alles weer uitgepakt te hebben zijn we naar de Thaise ambassade gegaan om de visa voor de kinderen te regelen. Dit was een heel gedoe en er moesten nog allerlei kopieën bij dus we moeten nog een keer terug naar de ambassade. Verder hebben we twee (knalgroene) buggy’s gekocht omdat de wandelwagen al door zijn assen was gezakt. Tja, de wagen is niet bestand tegen de wegen in Phnom Penh. En in Phnom Penh waren alleen maar knalgroene wagentjes te krijgen. Nou ja, iedereen ziet ons dan wel aankomen. Verder de vertaling opgehaald van de inentingsboekjes. Met Michael gaat het een stuk beter. Komt lekker los en begint met spelen. Juliette leeft zich helemaal uit op het grasveld. ’s Avonds heerlijk gegeten en de kinderen zijn op tijd gaan slapen.
MiCasa

Donderdag 21 augustus 2003

Vanmorgen vroeg opgehaald door onze contactpersoon om naar het adoptiebureau te gaan voor de officiële overdracht. We kwamen in een oud gebouwtje waar we eerst moesten controleren of onze namen en adres goed waren. Michael en Juliette moesten hun vingerafdrukken op de papieren zetten. Daarna mochten we naar een ander kamertje waar de paspoorten gecontroleerd werden en toen zette het hoofd van het adoptiebureau eindelijk zijn handtekening. Nu zijn de kinderen echt van ons. Heerlijk gewoon. We moesten nog op de foto en na een kwartier was dan alles geregeld. We hebben veel foto’s gemaakt en de overdracht staat helemaal op de video. De kinderen gedroegen zich geweldig. Weer terug in het hotel koffie gedronken met onze contactpersoon en zijn we aardig bijgepraat over de adoptieperikelen in Cambodja.

’s Middags zijn we gaan lunchen bij FCC om toch te vieren dat we vandaag echt papa en mama zijn geworden. Verder nog wat leuke spulletjes gekocht. Eind van de dag naar het zwembad geweest. Juliette vindt het geweldig om in het opblaasbootje te zitten en vooral heel hard te spetteren met water. Michael vindt het nog wat eng dus met hem zijn we gaan voetballen.

Overdracht

Vrijdag 22 augustus 2003

Vanmorgen kregen we de gelegaliseerde documenten. Daarna is Eelco met Michael naar de Thaise ambassade gegaan voor de visa. De ambassade wilde net gaan sluiten en toen is Eelco heel boos geworden en heeft gezegd dat de visa toch echt gemaakt moesten worden omdat we morgen naar Thailand vertrekken. De ambassade heeft toen toch maar de documenten in ontvangst genomen en ’s middags konden we dan de visa ophalen. Eind van de middag weer naar het zwembad gegaan. Ook Michael wilde nu in de opblaasboot en had de grootste pret. De kinderen willen nu niets liever dan in het zwembad zijn. ’s Avonds weer lekker gegeten en alles ingepakt.

Zaterdag 23 augustus 2003

Na het ontbijt naar het vliegveld gegaan. We konden heel snel door de douane en toen we dan ook aan de koffie zaten op het vliegveld overviel ons een vreemd gevoel. Heel blij omdat we met de kinderen Cambodja konden verlaten en aan de andere kant ook weer minder blij omdat je de kinderen uit hun geboorteland weghaalt. Veel tijd om daar over te denken hadden we trouwens niet want we konden snel het vliegtuig in waar we nog een hele discussie kregen over de zitplaatsen. We hadden nl. voor de kinderen ook stoelen en de stewardess beweerde van niet. Daar we niet de hele reis met 2 kinderen op schoot wilden zitten en we toch betaald hadden voor 4 stoelen accepteerden wij dus niet dat we maar 2 stoelen kregen.

Na heel wat geschuif en bemoeienis van de purser konden we dan op 3 stoelen plaatsnemen. (hadden we al niet eerder iets over de service van Thai Airways gezegd)?

Grappig
Michael heeft de hele reis geslapen en Juliette vermaakte zich prima met de tijdschriften. Na de landing viel ook zij in slaap. We waren nu in Bangkok en de taxi van het Ambassador hotel stond al te wachten. We hebben weer een appartement want dat bevalt ons erg goed. Na de lunch zijn we gaan shoppen. De kinderen hadden nog schoenen nodig. Daarna lekker een biertje genomen. In het hotel gegeten. De serveerster wilde graag de kinderen eten geven dus dit was voor ons erg makkelijk. Juliette is vroeg gaan slapen en Michael hebben we nog een tijdje voorgelezen. Lekker plaatjes kijken en woordjes nazeggen.

Zondag 24 augustus 2003

Na een heerlijk ontbijt (de kinderen eten alles) hebben we wat rondgewandeld. Toen was het al weer tijd voor het middagslaapje. Daarna naar het zwembad. Hoe harder er gespat werd met water hoe mooier Juliette het vond. Michael heeft met 2 andere kinderen gespeeld. ’s Avonds met het eten zaten de kinderen er toch wel doorheen. Ook het naar bed gaan was een heel probleem. Na veel gesus viel het stel dan toch in slaap.

Maandag 25 augustus 2003

Vandaag is het ambassade dag. Eerst naar de Cambodjaanse ambassade om de documenten te laten legaliseren. Hier konden we op wachten dus we hebben een uurtje op de ambassade doorgebracht. Daarna zijn we naar de Nederlandse Ambassade gegaan. Daar mochten we direct doorlopen en werden we erg vriendelijk ontvangen met koffie. Ook daar werden de documenten gelegaliseerd en kregen we de MVV in de paspoorten van de kinderen. Na een half uurtje was alles geregeld en hadden we alle documenten compleet. Dit gaf een overweldigend gevoel. We zijn nog naar een shoppingmall geweest en ’s avonds hebben we heerlijk gegeten op het plein voor het hotel. Voor het naar bed gaan nog een Irish coffee gedronken.

Dinsdag 26 augustus 2003

Vandaag was Kirsten niet erg fit. Verkouden door de airco. Eelco is met de kinderen een eind gaan wandelen en heeft met ze op het dakterras gespeeld. Michael en Juliette speelden elkaar de bal al toe. Ook lachen is het als we door de deur moeten naar het terras. Daar staat een bewaker die in de houding springt als je langsloopt. Michael kan nu als hij langsloopt zijn handjes in elkaar vouwen en groeten (de Thaise groet) en zegt dan Sawadee. De hele dag rustig aan gedaan. We moeten nog erg wennen dat we alles op tijd moeten doen.

Op tijd slapen, eten, drinken enz.

Woensdag 27 augustus 2003

Na het ontbijt naar het WTC gegaan. We waren als een van de eerste in de shoppingmall (rare gewaarwording). Schoenen gekocht voor de kinderen en wat speelgoed. Daarna een lunch bij Mac Donalds genomen. Ja ja, Michael lust ook happy meals. Juliette sliep toen. Terug in het hotel nog een flinke wandeling gemaakt. De nieuwe schoenen zijn nu wel ingelopen. Daarna hebben de kinderen zich heerlijk vermaakt met het nieuwe speelgoed.

’s Avonds weer heerlijk gegeten op het plein voor het hotel.

Donderdag 28 augustus 2003

Na een rustige ochtend naar het vliegveld vertrokken. We gaan nu weer naar Kuala Lumpur en zijn bijna aan het einde van onze reis. We hadden nu wel genoeg stoelen dus dit ging goed. De kinderen hebben zich prima vermaakt in het vliegtuig. Juliette was druk met papiertjes en boekjes en Michael vond de tekenfilm prachtig.

In Kuala Lumpur werden we weer opgewacht en we gingen naar het Micasa hotel. Dit was ons in Phnom Penh erg goed bevallen dus daarom wilden we er nu ook naar toe. We hebben een heel mooi appartement met een woonkamer, 2 slaapkamers, keukentje en zelfs 2 badkamers! (Dat wordt wel behelpen hoor als we weer terug zijn). Na alles uitgepakt te hebben gingen de kinderen weer naar bed. Zelf hebben we op de kamer gegeten. (lang leve roomservice).

Vrijdag 29 augustus 2003

Na het ontbijt het hotel verkend. We eindigden bij een kindercrèche wat Michael en Juliette geweldig vonden. Lekker spelen met andere kindjes. We moesten er wel bijblijven want als we uit het zicht zijn raken ze in paniek. We zijn daar de hele ochtend geweest. Na het middagslaapje naar het zwembad. De kinderen zijn nu helemaal gewend aan water en hebben echt de grootste pret. Het liefst springen ze nu van de kant het water in.
Waterpret

Zaterdag 30 augustus 2003

Speeltuin Vanmorgen met een vriendin naar een speeltuin geweest. Michael en Juliette moesten natuurlijk wel wennen maar toen ze zagen hoe andere kinderen speelden gingen zij dat toch snel nadoen. Vooral de grote blokken waar je verstoppertje in kon spelen was favoriet. Daarna nog wat boodschapjes gedaan. ’s Middags weer gezwommen en ’s avonds met vrienden in het restaurant van het hotel gegeten. Michael en Juliette werden verwend met cadeautjes.

Zondag 31 augustus 2003

Rustige ochtend gehouden. ’s Middags na het middagslaapje kregen we weer bezoek. We zijn met zijn allen naar het zwembad gegaan. De kinderen krijg je nu bijna het bad niet meer uit zo geweldig vinden ze dit. De opblaasboot blijft favoriet. Eind van de middag een stuk gewandeld waarna het bezoek weer wegging. ’s Avonds rustig gegeten en op tijd naar bed.

Maandag 1 september 2003

Vanmorgen alles ingepakt. Vanavond laat vertrekken we naar Nederland!!
Rond 12.00 uur werden we opgehaald. We hebben onze koffers al laten inchecken en nog wat gewinkeld. ’s Avonds werden we naar het vliegveld gebracht. Het vliegtuig had 1,5 uur vertraging maar eindelijk vertrokken we dan toch. Michael heeft heel lang in zijn stoel geslapen en Juliette op de grond. Totdat de stewardess het na 3 uur slapen ineens niet meer goed vond. Nou toen kregen we natuurlijk weer een hele worsteling om Juliette ook op een stoel in slaap te krijgen. Uiteindelijk is dat toch gelukt en is de reis verder heel voorspoedig verlopen.
Kuala Lumpur

Dinsdag 2 september 2003

Thuiskomst Om 06.30 landden we op Schiphol. In het vliegtuig werden onze kinderen speciaal welkom geheten in Nederland en bij de gate stonden onze ouders ons al op te wachten Omdat onze ouders onder begeleiding bij de gate waren konden wij weer heel snel door de douane heen. In de ontvangsthal stonden nog veel meer familie en vrienden te wachten met bloemen en ballonnen. Echt geweldig. Na koffie met iedereen gedronken te hebben zijn we dan in onze auto gestapt en naar huis gereden. Ook daar wachtte ons een geweldig ontvangst! Vlaggen, ballonnen, het hele huis was buiten en binnen versierd. De buurt was heel druk geweest.
Wat een geweldige thuiskomst na zo’n indrukwekkende reis.

Iedereen heel erg bedankt.